بحث عن:

٢٥‏/٠٨‏/٢٠٠٧

نقطة ومن أول السطر .. الحلقة الرابعة .. اللعب على المكشوف

الحمد لله حمد كثيرا طيبا مباركا فيه .. لا يرضى لعباده الكفر ويعاقب من يرتضيه .. وأرسل الرسل وأوحى إليهم من أنباء الغيب ما يوحيه ..وذلك فضل الله لمن يشاء يؤتيه .. فألزمهم كلمة التوحيد فابتعدوا عن نواهيه .. فوصى بها إبراهيم بنيه..فمن استمسك بها كانت من النار تنجيه .. ومن صد عنها فالنار يصليه


أيا من ليس لي منه مجير .. بعفوك من عذابك أستجير
أنا العبد المقر بكل ذنب ... وأنت السيد المولى القدير
فإن عذبتني فبسوء فعلي ..... وإن تغفر فأنت به جدير
عصيت وتبت من ذنبي وإني .. إلى الغفران محتاج فقير
أفر إليك منك وأين إلا ..... إليك يفر منك المستجير



أبيات جميلة رائعة
أبيات لواحد مسلم .. وقف مرة في حياته وقال .. لا كفاية .. نقطة ومن أول السطر
شخص أشتهر بإنه كان أفسق الناس وأفجرهم .. أشعاره ممتلئة بالكلام عن الخمر والزنا واللواط والتعدي على جلال الله والاستهزاء بالتوحيد والكثير والكثير من ذلك
وفجأة .. قال كفاية .. نقطة ومن أول السطر
في آخر حياته وبعد ما طال العمر بيه في المعاصي وقضى حياته بين الجواري والغلمان والخمر والفجور وكل أنواع المعاصي
تخيل لو قلتلك إنه يحكي إنه كان بيقول الأبيات الي فوق دي وهو ساجد كما تقول إحدى الروايات
عارفين مين دا .. الشاعر العربي المسلم .. أبو نواس
قيل في كيفية وفاته

أنه وبسبب فسقه ومجونه ندم ندماً شديداً في أواخر حياته وأراد أن يكفَّر عن ما فعله من فسق ومجون فانعزلَ للتعبد والذكر ويقول ابن هفان وهو من أشهر رواة شعر أبو نواس ومن المقربين منه :-أن أبو نواس حين اشتد به المرض وازداد وجعه وتمعطت لحيته وتغيرت حالته دخل عليه صديق له وهو يحتضر وسأله :- يا أبا نواس كيف تجدك ؟قال : أجدني على الحق وإنا لله وإنا إليه راجعون على ما قدمت ويا حسرتي على ما فرطت في حق الله سبحانه ثم أنشد :
دبَّ فيَّ البلاءُ سُفْلاً وعُلْموا .. وأراني أموت عضواً فعضوا
قد أسأنا كلَّ الإساءة فا للهم .. صفحاً عنَّا وغفراًناً وعفوا
ويقال أنه مات من ساعة انتهائه من أنشاد هذه الأبيات

خلونا نسأل نفسنا سؤال .. ايه الي خلى أبو نواس يتغير التغير الكبير دا ؟؟؟
بعد كل الحياة الطويلة من المعاصي .. ايه الي غيره ؟؟
الي غيره إنه كان صادق مع نفسه
كان عايز يتوب .. إنتا عايز تتوب فعلا ؟؟
إنتا فعلا عايز تحط نقطة وتبدأ من أول السطر ؟؟؟
خلينا ما نكدبش على بعض ونتكلم بصراحة ومانلفش وندور على بعض

أنا وإنتا عايزين فعلا نتوب ؟؟؟

هتقولي: آه طبعا .. دا أنا نفسي أتــــــــ
ماتكملش بالله عليك .. فتش جوا قلبك .. إنتا بجد عايز تتوب؟؟ .. أصل لو إنتا عايز بجد تتوب كان ربنا تاب عليك وخلصت المشكلة .. لكن كونك لسه في المعاصي وبتقول عايز أتوب أكيد في حاجة غلط
عارف المشكلة فين .. في العبارة الخطيرة دي لابن الجوزي كان بيقول : إنما يتعثر من لم يخلص
عرفت إيه الي بيوقعك
إن قلبك لسه محتار
عايز تتوب .. وعايز ذنوب .. طيب تيجي إزاي دي ؟؟؟
عايز دنيا وعايز آخرة
خلينا صراحة نتكلم على المكشوف بعيد عن بعض كلام الناس المضللين والدعاة الي على أبواب جهنم الي بيقلولك ممكن تتنعم دنيا وآخرة .. وتعيش الحياة وردي والآخرة وردي أقولك على حاجة .. صلى على رسول الله .. صلى الله عليه وسلم
إنتا بتصدق ربنا ؟؟
طبعا أكيد بتصدقه ومن أصدق من الله قيلا ؟؟؟
طيب شوف ربنا بيقول ايه في القرآن

{أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ }البقرة214

عايز تتدخل الجنة من غير ما تتزلزل ؟؟؟
من غير ما تشوف بأساء وضراء
طيب إزاي إذا كان الي هيدخلهالك بيقولك مش هتدخل غير لما يحصلك كده
عايز تتوب يبقى لازم هتضحي بحاجات .. وصدقني حاجات ما تستاهلش
لكن لو فاكر إنك هتعيشها كده .. لو هتخادع ربنا تبقى غلطان
لو فاكر إنك تقدر تدخل تصلي في المسجد وفي جيبك الموبايل الي كله نمر بنات وتخرج تكمل كلامك بعد الصلاى وهتعدي .. ودا يشيل دا
لو فاكرة إنك هتصلي وتقيمي الليل وتحفظي قرآن وفي الآخر خارجة بحجاب .. الحجاب منه براء ودا يشيل دا
اقول لكل واحد بيفكر بالشكل دا .. غلطان .. مش هتمشي على الحبلين .. يا كلها دنيا فمالكش غير الدنيا .. يا كلها آخرة .. فربنا يديك من الدنيا الي يرضيك ويصونك وليك الآخرة
شوف ربنا عز وجل في الحديث القدسي بيقول ايه

قال الله عز وجل ، و عزتي لا أجمع لعبدي أمنين و لا خوفين ، إن هو أمنني في الدنيا أخفته يوم أجمع فيه عبادي ، و إن هو خافني في الدنيا أمنته يوم أجمع فيه عبادي
الراوي: شداد بن أوس - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: الألباني - المصدر: السلسلة الصحيحة - الصفحة أو الرقم: 742

أقول لنفسي قبل ما أقول لكل واحد فيكم
ما تخادعش ربنا علشان هيخادعك .. {إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُواْ إِلَى الصَّلاَةِ قَامُواْ كُسَالَى يُرَآؤُونَ النَّاسَ وَلاَ يَذْكُرُونَ اللّهَ إِلاَّ قَلِيلاً }النساء142
يطلع واحد يقول : لا انتا مزودها قوي .. نفاق ايه دا بس النفس ضعيفة دا
يا أخي النهاردة اللعب على المكشوف زي ما بيقولوا
خلي عينك في عيني كده وبص جوايا وهبص جواك .. شايف النفاق الي في قلوبنا .. كام مرة نواعد ربنا ونخلف .. كام مرة نقول هنعمل ومن جوانا مش عايزين نعمل .. كام مرة نقول هنتوب وإحنا مش عايزين نتوب
يرد يقول : بس .. أصل .. يعني مش نفاق قوي يعني
أقوله وأقول لنفسي .. طيب بالله عليك إنتا عارف نفسك أكتر مني بصراحة .. في نفاق ولا لا
يرد يقول .. يعني بس .... هو ................ بصراحة أيوة
الحمد لله
دا الي عايز أوصله النهاردة في الحلقة .. يا جماعة وباختصار .. إحنا مش صادقين مع ربنا وأنا أولكم
خلونا النهاردة نقف وقفة صدق
قول .. أنا كداب .. توب من الكدب الأول وخلونا بعد ما كشفنا ورقنا كلنا نحط نقطة من أول وجديد بالمعطيات الجديدة
بعد ما اكتشفنا كدبنا .. بعد ما فهمنا إن ماينفعش نلعب على كل الحبال .. يا دنيا يا آخرة
اسمعوا الآيتين دول من سورة محمد .. آيتين بجد بيوصفوا حالنا

وَيَقُولُ الَّذِينَ آمَنُوا لَوْلَا نُزِّلَتْ سُورَةٌ فَإِذَا أُنزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْكَمَةٌ وَذُكِرَ فِيهَا الْقِتَالُ رَأَيْتَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ يَنظُرُونَ إِلَيْكَ نَظَرَ الْمَغْشِيِّ عَلَيْهِ مِنَ الْمَوْتِ فَأَوْلَى لَهُمْ
طَاعَةٌ وَقَوْلٌ مَّعْرُوفٌ فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ
(20-21) سورة محمد

كله يقولك .. إحنا عايزين نتوب .. عايزين نعمل .. دا بس لو يسيبوني على اليهود دا أنا أفرمهم ..وتلاقيه مش قادر يصحى لصلاة الفجر .. ولو قلتله ممكن تجاهد في والديك تلاقيه يبلع الكلام بامتعاض ويقولك طبعا طبعا أقوله فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ

الأخت من دول تقولك .. الإسلام .. الدعوة .. الأمة الإسلامية .. عايزين نخرج جيل .. عايزين نغير الدنيا ... وهيا ما زالت مش قادرة تقاوم نفسها وتلبس حجاب شرعي يرضى ربنا .. أقولها فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ

الأخ من دول يقولك أنا عايز أرفع الأمة لفوق .. عايز أجدد الدين .. أغير وجه الدعوة .. وبعدين تلاقيه فاشل في حياته وحجة على الدين والملتزمين وكسول وأينما توجهه لا يأتي بخير.. أقوله فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ

وأخت تانية .. تقولك لازم يكون ليا دور في الصحوة .. لازم نشارك زي الصحابيات .. لازم يكون لينا قدوة زي السيدة خديجة .. وبعدين تلاقيها من هنا لهنا ومن هنا لهنا في خروج دائم باسم العمل الجماعي والعمل الدعوي وترجع في بالليل لوحدها البيت .. بالرغم من إن السيدة خديجة نصرت الإسلام من غير ما تخرج من بيتها وكل الصحابيات نصروا الإسلام وهما ملتزمين بمبدأ وقرن في بيوتكن .. أقولها فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ
أخوتي
الصادق حبيب الرحمن

خلوا دي النصيحة لينا لحد اللقاء الجاي والي إن شاء الله مش هيكون بعيد .. خليها ترن في دماغك على طول .. كل وقت .. علقها فوق جهاز الكمبيوتر بتاعك .. فوق سريرك .. على الباب .. تذكر دايما .. فَإِذَا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللَّهَ لَكَانَ خَيْراً لَّهُمْ
**********************
أترككم مع المقطع الرائع دا للعلماء عن الصدق


**********************
هذا وستذكرون ما أقول لكم وأفوض أمري إلى الله

٢١‏/٠٨‏/٢٠٠٧

استراحة

السلام عليكم ورحمة الله بركاته
الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام علي أشرف الأنبياء والمرسلين، وبعد...

مستقبلك بين ايديك

كل واحد فينا دلوقتي واقف في مفترق طرق، واقف علي عتبة حياة جديدة، في مراحل خلاص انتهت من حياته ولكن المراحل الأهم بدأت تدق علي الأبواب، شوية ورايح علي الجيش يقضي فيه سنة او اكتر او اقل، معندوش جيش لكنه بيفكر يكمل دراسات عليا، كده أو كده عايز يشتغل في شركة محترمة براتب محترم، عايز يجوز، عايز يتفرغ لحياته هو بس، عايز يبقي الاستاذ فلان أو الدكتور فلان، عايز يشتري العربية اللي هتريحه من المواصلات، عايز الشغل القريب من البيت، عايز البيت الكبير والاولاد الكتير، عايز يبقي....... عايز يبقي حر، وعايز وعايز وعايز
لكن في الأهم من ده كله...
وهو في اهم من كده...
الحاجات دي مهمة ومهمة جدا لكن في الأهم منها وهو...
ازاي يوصل للحاجات دي كلها في اقل وقت وباقل مجهود ...
لا في الاهم من كده كمان...
وايه بقي؟؟
ان الحاجات دي كلها توصله الجنة
يا أخي وقعت قلبي...
معلش لازم قلبك يوقع ولازم تفكر ألف مرة في حياتك هتكمل ازاي، لازم تعرف ان الحاجات دي كلها عبارة عن وسائل نوصل بيها مش غايات نسعي لها
قصدك ايه...
قصدي ان البيت الكبير والاولاد الكتير والمال الوفير مش هي دي هدفنا وغايتنا
ياسلام!! طيب هدفنا ايه بقي ؟!!
هدفنا هو دخول الجنة واي حاجة تانية تكون وسيلة، البيت الكبير لازم يكون وسيلة لدخول الجنة ونفتكر قارون ربنا خسف ببيته الأرض (وخسفنا به وبداره الأرض)، الزوج أو الزوجة والأولاد لازم يكونوا وسيلة لدخول الجنة ونفتكر انهم هيتعلقوا في رقبتنا يوم القيامة لاننا مسؤلين عنهم، المال لازم يكون وسيلة لدخول الجنة ونفتكر كلام الرسول صلي الله عليه وسلم (فتنة امتي المال)، عارف النبي صلي الله عليه وسلم بيقول ايه تاني عن المال (تعس عبد الدينار وعبد الدرهم وعبد الخميصة إن أعطي رضي وإن لم يعط سخط تعس وانتكس وإذا شيك فلا انتقش)، الحديث ده صعب جدا ممكن تكون شايفه عادي زي ما انا كنت شايفه ولكن لما تعرف الشرح تعرف ازاي هو صعب لما تعرف ان الواحد ممكن يبقي مشرك بالله لانه بيقدم الشغل علي صلاته، لانه بيتهم بوقت الحضور والانصراف في الشغل اكتر من اهتمامه بوقت الاذان والاقامة، لانه بيفكر ويتعب ويشقي عشان يجيب الفلوس ويبقي مضايق انه هيدفع الزكاة، لما يجمع في الفلوس ويستخسر يروح يحج عشان يعمل المشروع الفلاني، لما وقته كله يبقي عشان يجيب فلوس للزوجة والاولاد والنادي والعربية والشركة ويغرق في الدوامة دي كلها وتلاقيها راجع بيته هلكان وتعبه رايح لغيره وهو في الاخر ممكن يكون اشرك بالله وهو مش عارف هتقولي انت مكبر الموضوع هقولك بص في الحديث كويس الرسول صلي الله عليه وسلم وصف المهتم بالمال اكتر من اللازم بانه عبد للدينار وللدرهم والخميصة (نوع فخم جدا من القماش) كلمة عبد اللي عارفين كلنا انها متكونش لغير لله، ياريت علي كده وبس الرسول صلي الله عليه وسلم بيدعي عليه كمان بانه يبقي تعيس في الدنيا ودعوة النبي مستجابة بلا شك يبقي تعيس في كل حاجة طول النهار تعبان وقرفان في الشغل ويروح يلاقي قايمة الطلبات حتي النوم مش عارف يتهنا عليه قايم من بدري جري عشان يجيب فلوس ده يبقي تعيس ولا سعيد وفرحان وياريت دعوة النبي صلي الله عليه وسلم عليه بالتعاسة بس، لا كمان الانتكاس وهو البعد عن الحق والصواب والطريق المستقيم وكمان (اذا شيك فلا انتقش) اذا دخلت في رجله شوكة ميلاقيش اللي يخرجه منه. بجد كلام صعب جدا يخلي كل واحد يفكر اكتر من مرة فيه.
الموضوع صعب بقي...
الموضوع صعب فعلاً عشان كده لازم نحدد من دلوقتي بكل وضوح ان هدفنا هو دخول الجنة واي حاجة تانية مش اكتر من وسيلة لدخول الجنة ونفتكر كلمة بتقول (كل نعيم دون الجنة حقير وكل عذاب دون النار عافية)، لازم احدد حياتي هتمشي ازاي هشتغل ايه وهشتغل كم ساعة في اليوم وهشتغلي في اي مجال وهاجوز امتي وهاجوز مين وهل اللي هاجوزها او هاجوزه هيساعد علي طاعة الله ويساعدني اكمل حياتي صح ولا لا، لازم افكر هاحفظ قران امتي هاعرف اقرا القران صح امتي هاقدر اعلم اولادي دينهم ولا انا عايز اتعلم ديني صح الاول لازم اعرف الحاجات دي كلها لازم اعرف ازاي حياتي الجاية اللي انا مسئول عنها كلها هتكون ازاي لله مش ربنا بيقول (قل إن صلاتي ونسكي ومحيايي ومماتي لله رب العالمين لا شريك له وبذلك امرت وانا اول المسلمين) وشوف ترتيب الكلام الصلاة تكون لله وكمان الاعم منها المناسك كلها تكون لله والاعم منها ان حياتك كلها تكون لله وفي ده كله لا تشرك بالله احد في ذلك، بجد الموضوع صعب ومهم ولازم نفكر فيه كويس اوي اوي اوي

بس معلش نسيت اقولك التفكير ده مش معناه انك بعد ما قريت الكلام تفرد ضهرك وتغمض عينك وتفكر حوالي دقيقتين خمس دقايق بالكتير ويبقي اسمك فكرت لا، مش مشكلة لو الموضوع خد معك شهر او اكتر دي حياتك ولازم تخطط لها بالورقة والقلم وتسال فلان ايه الاحسن وتستشير فلان اعمل ايه ومش تكتب شوية كلام في ورقة وخلاص لا برضه، فكر في حياتك الجاية انها مشروع زي مشروع التخرج كده بس طبعا اهم مليون مرة واعمل analysis كويس وادرس وحلل كل حاجة وشوف هاتسستم الدنيا ازاي بس خلي بالك لازم ال output يدخلك الجنة ومينفعش حاجة غير كده وممكن كمان تستعين بالناس اللي بيعملوا دراسات الجدوي بيعملوها ازاي وابدا وربنا يكون في عونك وعوني ومتستصعبش الموضوع هاضرب لك مثل بأحد الشباب يحفظ كتاب الله كاملا وكان من اوائل كليته وحصل علي الدكتوراه من انكلترا وهو الان استاذ مساعد بكلية طب الاسكندرية ويدرس العلوم الشريعة بجانب عمله في مجال الطب الذي يتميز فيه ومع كل هذا لم يلبغ سن الاربعين بعد، مش هاطول في الكلام شوف اللقاء اللي تم بينه وبين الشيخ محمد حسين يعقوب وشوف انا ولا انت بنعمل ايه

تحميل


بعد ما شفت اللقاء اسمع الدرس الجميل ده للشيخ محمود المصري بعنوان احلم معايا


سمعت الدرس طيب اسمع التلاوة دي لسورة الفاتحة بصوت الشيخ سعود الشريم وشوف انت بتقراها ازاي


اسمع بقي النشيد الجميل جدا ده للشيخ مشاري راشد بعنوان (يوم الحساب)


سمعت انت كتير اقرا بقي الموقف المؤثر ده مع الشيخ ابن عثيمين

كان خارج من البيت رحمه الله وبيده المبخره متوجه للمسجد واذا بأحد الشباب يقترب من الشيخ ويقول له :يا شيخ ممكن اولع السيجارة؟
فقال له الشيخ : تفضل يا ولدي !!!!!
فاستحى الشاب ثم اصبح بعد هذا الموقف واحد من طلبة الشيخ والملازمين له.

======


١٨‏/٠٨‏/٢٠٠٧

من فضائل القرآن وسوره وآياته - الحلقة الرابعة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد للهِ الكريم المنان ذيِ الطول، والفضل، والإحسان، الذي هدانا للإيمان، وفضل ديننا على سائر الأديان، ومنَّ عَلينا بإرسالهِ إلينا خيرَ خَلقهِ، مُحمَّد صلى الله عليه وسلم، فمحا به عبادة الأوثان، وأكرمه صلى الله عليه وسلم، وأبانَ بالقُرآنِ المُعجِزة المُستَمرة عَلى تَعاقبُ الأَزمَان التي يتحد بها الجنُّ، والإنسُ، بأَجمَعهم، وأقْحَمَ بِها جميعَ أهلِ الزيغ والطُغيان، وَجَعلهُ رَبيعاً لِقُلوبِ أهلِ البصائر والعِرفان، ولا يخلق عن كَثْرةَ الردِّ، وتغَاير الأَحيان، وَيسَرهُ حتى استظهره صَغائرُ الولدان، وضعَّف الأجرَ في تلاوتهِ، وأعظمَ بهِ في الامتنان.
أَحمدهُ أَبْلغَ الحمد على ذلك، وغيره من نِعمهِ التي أَسْبَغَها علينا في كُل حينٍ وأوان، وأسألهُ المِنَّة عليَّ، وَعلى جَميع أحبَّائي بالرّضوان.
وأَشهد أنْ لا إله إلاَّ الله، شَهادة مُحصّلة للغُفْران، مُنقِذة صاحبها مِنَ النِّيران، مُوصلةً لَه إلى سُكنى الجِنان. وأشهد أن محمد عبده ورسوله صاحب البيان، خير الناس علي كل زمان، صلي الله عليه وسلم في كل حين وأوان.
أمَّا بعد..

فلقد مر بنا الكلام في ذكر بعض فضائل كتاب الله العزيز، وكان ذلك واضحا جلياً فيما ذكرنا من أحاديث صح إسنادها عن النبي صلي الله عليه وسلم، وكان المنتظر أن نبدأ في ذكر ما جاء من فضائل في سور بعينها، ولكن ائذنوا لي أن نرجي ذلك للحلقة القادمة، لنقف وقفة مع الحلقات السابقة وما جاء فيها من أحاديث.

قرأتَ ما قرأتَ في فضائل القرآن فكم قرأتَ من كتاب الله في يومنا هذا؟ وما مجموع ما قرأت خلال هذا الأسبوع؟ بل قل لي ما مجموع ما قرأت من كتاب الله من بعد رمضان الماضي؟

علمتَ أن خير الناس من تعلم القرآن وعلّمه، فأذكر كم آية تعلمتَ تفسيرها وتدبرتَ وتفكرتَ معانيها؟ وكم أمر في كتاب الله نفذتَه؟ وكم نهي اجتنبتَه؟

وبالله عليك هل تأثرت أخلاقك ومعاملاتك وأحوالك بالقرآن الذي تقرأ أم إنها مجرد قراءة وذكر ويتنهي الأمر علي ذلك.

وإذا تحدثنا عن الحفظ فكم تحفظ من كتاب الله؟

لابد من وقفة نعرف فيها أين نحن من كتاب الله والعمل به، وراجع أحاديث الحلقة الأولي، والثانية، والثالثة، وكل حديث صحيح في فضل القرأن، بل وكل حديث يمر عليك ثم أنظر كم نفذت من هذا الحديث؟ كله، نصفه، ربعه، عشره، أي شيء منه. وابدأ العمل خذ أي شيء من الحديث ولو يسير وطبقه ثم زد هذا الجزء اليسير شيء فشيئ حتي تصل إلي العمل بكامل الحديث وإلا فلما تعدد حجج الله عليك بقراءتك وعدم تطبيقك؟

جزاكم الله خيراً.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

١٣‏/٠٨‏/٢٠٠٧

بدأ المسير

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام علي أشرف الأنبياء والمرسلين، وبعد ...

بحمد الله بدأت فعاليات الدورة الشعبانية لرفع اللياقة الايمانية استعدادا لشهر رمضان

إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ

وعلي جميع الأعضاء مراجعة جدول مهام الأسبوع الأول
باب الاشتراك لايزال مفتوح

٠٧‏/٠٨‏/٢٠٠٧

إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الحمد لله رب العالمين، والصلاة والسلام علي أشرف الأنبياء والمرسلين، وبعد ...

• كيف أحوالك في شهر رجب؟
o هو احنا في شهر رجب
• ده فات اكتر من نصفه
o خير الحمد لله
• طيب جاهز ولا لا؟
o جاهز لايه؟
• شهر رمضان
o لسه بدري
• ازاي ومش فاضل غير شهر شعبان
o يعني هاعمل ايه ربنا ييسر الحال
• في ايديك تعمل كتير
o زي ايه
• بايديك تصلي الصلوات الخمسة في جماعة وتدرك تكبيرة الإحرام، وتقرأ كل يوم خمس أجزاء من القرأن، وتصلي 11 ركعة قيام ليل، وتتصدق بصدقات كل يوم، وتذكر ربنا، وتتدبر في آيات الله الكونية، وغيرها وغيره، في ايديك حاجات كتير
o يا عم دا انا حاسس بخمول فظيع ومش قادر اعمل اي حاجة خاصة ان احنا في وقت اجازة ونوم
• طيب ايه رايك انك ممكن تعمل الحاجات دي كلها واكتر
o ازاي
• بالتدريب
o صعب اوي
• لا مش صعب، ايه رايك انا وأنت نشجع بعض وكل يوم نعمل حاجة جديدة من الحاجت دي لغاية ما يجي شهر رمضان فنكون وصلنا ان ربنا يعتق رقبتنا من النار في الشهر الكريم
o ياعم اجري ده انت حالتك اصعب من حالتي
• لا، انسي مفيش نوم تاني، في شغل، وايه رايك كل زمايلنا يشاركونا ونشجع بعض
o فكرة كويسة بس تتعمل ازاي
• ببساطة كل يوم هرن عليك وقت صلاة الفجر ، وكل يوم ناخد تقرير من بعض عن اللي عملناه ونشوف واحسن واحد فينا يكون له جايزة عندنا
o جايزة ايه
• لما نشوف همتك الأول
o بس الموضوع محتاج تنظيم اكتر
• عشان كده عملنا دورة باسم "إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ" هتكون خلال شهر شعبان، وهنظبط فيها كل حاجة مع بعض
o وازي اشترك في الدورة دي
• كل ما عليك انك تدخل علي البلوج ده وتشوف شروط وقواعد الدورة وتشترك فيها
o ان شاء الله اشترك معاكم
• ألحق عشان العدد محدود وباب الحجز 4 أيام فقط
o طيب هات الرابط

إِنِّي ذَاهِبٌ إِلَى رَبِّي سَيَهْدِينِ

ملحوظة هامة: هذه الدورة للرجال فقط.

٠٣‏/٠٨‏/٢٠٠٧

حفيدات عائشة - الحلقة الثالثة


الحمدلله وكفى وسلام على عباده الذين اصطفى لاسيّما عبده المصطفى...

وبعد اتكلمنا الحلقة اللي فاتت عن دحض مبدأ المساواة بين الرجل والمرأة بالأدلة العقلية، واتفقنا على ان ربنا سبحانه وتعالى من حكمته انه ادي لكل نوع من النوعين مميزات مش موجودة في النوع التاني وياريت اللي مقرأش المقال اللي قبل ده يقرأه

حفيدات عائشة – الحلقة الثانية

أما في الحلقة دي فهنسرد بإذن المولى عز وجل الأدلة من الكتاب والسنة لدحض مبدأ المساواة

يقول رب العزة: { الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ} [النساء34]
سبحانك يا رب، قرآنك قاطع الدلالة و واضح المعاني ورغم ذلك لسة فيه ناس بتجادل

التفسير للآية الكريمة من التفسير الميّسر (الرجال قوَّامون على توجيه النساء ورعايتهن، بما خصهم الله به من خصائص القِوامَة والتفضيل، وبما أعطوهن من المهور والنفقات. فالصالحات المستقيمات على شرع الله منهن مطيعات لله تعالى ولأزواجهن، حافظات لكل ما غاب عن علم أزواجهن بما اؤتمنَّ عليه بحفظ الله وتوفيقه)

دليل ثاني
امرأت عمران لما أنجبت السيدة مريم قالت: {فَلَمَّا وَضَعَتْهَا قَالَتْ رَبِّ إِنِّي وَضَعْتُهَا أُنثَى وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا وَضَعَتْ وَلَيْسَ الذَّكَرُ كَالأُنثَى وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وِإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ } [آل عمران36]

وفي تفسير الآية من التفسير المُيّسر (فلما تمَّ حملها ووضعت مولودها قالت: ربِّ إني وضعتها أنثى لا تصلح للخدمة في "بيت المقدس" وقالت: وليس الذكر الذي أردت للخدمة كالأنثى في ذلك; لأن الذكر أقوى على الخدمة وأقْوَم بها, وإني سمَّيتها مريم, وإني حصَّنتها بك هي وذريَّتها من الشيطان المطرود من رحمتك)

دليل ثالث
قال الملك سبحانه: { يَسْتَفْتُونَكَ قُلِ اللّهُ يُفْتِيكُمْ فِي الْكَلاَلَةِ إِنِ امْرُؤٌ هَلَكَ لَيْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَكَ وَهُوَ يَرِثُهَا إِن لَّمْ يَكُن لَّهَا وَلَدٌ فَإِن كَانَتَا اثْنَتَيْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَكَ وَإِن كَانُواْ إِخْوَةً رِّجَالاً وَنِسَاءً فَلِلذَّكَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَيَيْنِ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ أَن تَضِلُّواْ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ} [النساء176]
فللذكر مثل حظ الأنثيين : نص قطعي الدلالة

ورغم ال 3 أدلة دول وانهم ميحتملوش أي معنى تاني إلا ان مُدّعي المطالبة بحقوق المرأة مش ساكتين و ده طبعا راجع لسبب من اتنين يا إما لجهلهم المطبق أو لبغضهم للإسلام ورغبتهم في بعد الناس عن الدين

ولكن زي ما قال لنا حبيبنا وأسوتنا ورسولنا صلى الله عليه وسلم (( ليغشين أمتي من بعدي فتن كقطع الليل المظلم ، يصبح الرجل فيها مؤمنا ، و يمسي كافرا ، يبيع أقوام دينهم بعرض من الدنيا قليل ))
الراوي: عبدالله بن عمر - خلاصة الدرجة: صحيح - المحدث: الألباني - المصدر: صحيح الجامع - الصفحة أو الرقم: 5460

وطبعا مش هيتحققلهم مرادهم أبدا عارفين ليه؟ لأن رسولنا قال (( لا تزال أمة من أمتي ظاهرين على الحق لا يضرهم من خالفهم حتى يأتي أمر الله و هم ظاهرون على الناس))
الراوي: معاوية بن أبي سفيان - خلاصة الدرجة: إسناده صحيح على شرط مسلم - المحدث: الألباني - المصدر: السلسلة الصحيحة - الصفحة أو الرقم: 1971

نسأل الله العظيم رب العرش العظيم أن يجعلنا من هذه الأمة الظاهرة على الحق التي لايضرها من خالفها

نحبكم في الله

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته